جمعه, 27 ژانویه , 2017 , بخش : اخبار , ,
+
-

سازمان ملل آمار بیجا شدگان داخل افغانستان را منتشر کرد

سازمان ملل آمار بیجا شدگان داخل افغانستان را منتشر کرد

سازمان ملل متحد در مورد بیجا شدگان افغان گزارشی تازه را به نشر رساند که در ظرف چند هفته دومین گزارش می‌باشد زیرا در این وقت کم در شمار بیجا شدگان تغییرات بزرگ به میان آمده‌است.

 

سازمان ملل متحد در گزارش تازه اش نوشته است که در سال ۲۰۱۶ در حدود ۶۲۳ هزار افغان بی‌جا شده‌اند.

 

طبق راپور قبلی ملل متحد که در ۱۸ دسمبر نشر شده بود ۵۷۰ هزاز بیجا شده داخلی در افغانستان وجود داشت و در ظرف سه هفته بیش از ۴۰ هزار بیجا شده دیگر ثبت نام کرده‌اند.

 

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان گفت که تعداد کلی بیجا شدگان در سرتاسر افغانستان به یک میلیون و سه صد هزار تن می‌رسد که اکثراً از مناطق درگیر جنگ فرار کرده‌اند.

 

آقای میاخیل دلیل اصلی بیجا شدن افراد را جنگ و ناامنی می‌خواند و می‌گوید که وزارت امور مهاجرین در سال جاری با چندین موسسه کار را شروع کرده تا به خانواده‌های بیجا شده کمک برسانند.

 

به گفته آقای میاخیل در این رابطه وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان یک برنامه را طرح کرده‌است که طبق آن به ۲۱۰ هزار خانواده بیجا شده و مهاجرین برگشته به وطن که به کمک‌های عاجل نیاز دارند، کمک می‌شود.

 

وی گفت:

“برای رساندن این کمک‌ها که ما بررسی کردیم به یک میلیارد و ۹۰۰میلیون افغانی نیاز است. یک تعداد موسسات بین‌المللی به ما وعده کرده‌اند که به ۸۰ هزار خانواده کمک می‌کنند و در پهلوی آن ما پلان طرح کرده خود را به حکومت داده ایم و تا حال جواب بدست نیاورده‌ایم. همزمان با آن در یک تعداد از ولایت‌ها کمک‌ها و سروی جریان دارد.”

 

آقای حفیظ میاخیل همچنان گفت که یک میلیون و ۶۰۰ هزار مهاجر افغان از کشورهای دیگر به وطن برگشته اند که اکثریت آن‌ها از پاکستان و ایران آمده‌اند.

 

به گفته او تعداد مهاجرین برگشته در سال ۲۰۱۶ میلادی بی‌سابقه بوده است.

 

یک مهاجر افغان که از پاکستان برگشته در مورد عودت کنندگان چنین می‌گویند:

 

“مهاجرین برگشته از پاکستان در ننگرهار در شرایط خیلی بد زندگی می‌کنند و هیچ نوع سرپناه ندارند. یک تعداد زیاد مردم کنر هم به ننگرهار آمده و در اینجا سکونت اختیار کرده‌اند در خود کنر جای نیست که بیجا شدگان به آن پناه ببرند. رئیس مهاجرین ننگرهار باید به کنری‌ها هم توجه کند.”

 

یک مهاجر دیگر که از پاکستان به ولایت زابل رفته است چنین می‌گوید:

 

“چهار ماه می‌شود که آمده‌ایم. از آن وقت تا حال هیچ کمکی به ما نشده، ما کرایه خانه داده نمی‌توانیم. برای ما باید جای تعیین شود که خانه‌های خود را در آنجا بسازیم.”

 

در یک گزارش اخیر سازمان ملل متحد در مورد نیازمندی‌های بشری گفته شده‌است که در افغانستان در حدود ۹ میلیون تن به کمک نیاز دارند که نظر به سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۳ درصد بیشتر می‌باشد.

کانال تلگرام