- بنیاد خیریه کرامت افغانستان - http://keramat-af.com -

اشتراک تاجران افغان در نمایشگاه بزرگ تجارتی هند

سی و سه تن از تاجران پیشتاز افغان در نمایشگاه تجارتی بین‌المللی هند که از ۱۴ الی ۲۷ نوامبر سال روان در میدان پراگتی دهلی جدید بر پا خواهد بود، اشتراک نموده و میوه‌جات تازه و خشک، قالین، سنگ مرمر و جواهرات شان را به نمیایش گذاشته اند.

سازمان توسعه تجارت هند این نمایشگاه را که برزگترین نمایشگاه سالانۀ کالاهای مصرفی در هند بوده و هزاران تاجر و خریدار و بیش از یک میلیون بازدید کننده را به خود جلب می‌کند، هر سال برگزار می‌کند.

قربان حقجو، معین وزارت تجارت و صنایع گفت: “اشتراک افغانستان، پیامی فراتر از تجارت کردن در این نمایشگاه دارد. این اشتراک این پیام را به تاجران جهان دارد که افغانستان یک شریک قابل اعتماد است و تاجرانش آماده‌اند تا تقاضای تاجران خارجی را برای محصولات با کیفیت بالا برآورده سازند.”

وی افزود که این نمایشگاه یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های تجارتی در آسیا می‌باشد و بنابراین برای تاجران افغان از اهمیت زیادی برخوردار است.

منپریت وهرا، سفیر هند در افغانستان گفت: اشتراک این کشور در نمایشگاه مذکور “تاکید کنندۀ تصویر مثبت از روابط هند و افغانستان است.”

سفیر هند اظهار داشت: “بازارهای هند همچنان به روی محصولات افغانی باز خواهند بود و در انتظار افزایش صادارت محصولات افغانی به کشورمان هستیم تا به تقاضای رو‌به‌افزایش مصرف کنندگان برای این محصولات پاسخ دهیم. همچنین، نمایشگاه بین‌المللی تجارتی هند فرصتی است برای تاجران افغان تا محصولات خود را به شمار زیادی از خریداران بین‌المللی معرفی نمایند.”

هربرت اسمیت، رئیس ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا در افغانستان، در این باره گفت: “آنچه که امسال در نمایشگاه بین‌المللی تجارتی هند برای افغانستان شاید مهم‌تر از هرچیزی دیگر باشد این است که تاجران این کشور محصولات‌شان را نه تنها از راه زمینی، بلکه از میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل از طریق هوا نیز انتقال دادند.”

وی افزود که فراهم شدن امکان استفاده از حمل و نقل هوایی برای این کشور محصور در خشکی یک تغییر مثبت بوده و نشاندهندۀ تعهد حکومت این کشور به تسهیل تجارت و تشبث به شیوه‌های جدید می‌باشد.

پروژه ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا برای تجارت و عواید افغانستان (ATAR)، دو برنامه این داره برای انکشاف منطقوی، و برنامه زراعت و باغداری تجارتی این اداره  تاجران افغان را که از سکتورهای مهم تجارتی و زون‌های اصلی افغانستان در این نمایشگاه حضور داشتند، حمایت می‌کنند.